De naakte waarheid

Geplaatst op: 22-07-2016 door Harald van Leeuwen

De nieuwe kleren van de Keizer is een van mijn favoriete sprookjes, vooral omdat het zo beeldend en herkenbaar is. Een sprookje dat bovendien toepasbaar is in de dagelijkse IT-praktijk. Tijd dus om er eens bij stil te staan.

Bijzondere stof

De nieuwe kleren van de keizer werd in 1837 opgetekend door de beroemde Hans Christian Andersen. Het verhaal gaat over een zeer ijdele keizer die op zoek is naar het ultieme kledingstuk dat hem alle nodige grandeur zal geven. Hij heeft al kleding van satijn en van de duurste zijde maar hij wil nu de meeste bijzondere stof, een stof die nog niet bestaat.

“Hij loopt in zijn blootje”

Twee rondreizende kleermakers nemen de handschoen op en tooien de keizer in kleding van een stof die zo bijzonder is dat niemand hem kan zien. In feite loopt de keizer gewoon poedelnaakt rond maar tijdens een rondrit prijst het volk zijn fantastische outfit, bang als ze zijn voor zijn mogelijke woede-uitbarstingen. De keizer geniet totdat een onbevangen kind plotseling uitroept: "Hé kijk, de keizer loopt in zijn blootje!".  De keizer moet beamen dat zulks inderdaad het geval is en onder hoongelach druipt hij vol schaamte hij af naar zijn paleis.

Gesproken

Hoewel wij sprookjes meestal beschouwen als spannende verhalen voor kinderen hebben ze van oudsher een heel andere functie. Het waren verhalen die oorspronkelijk mondeling (Letterlijk: gesproken) werden overgedragen met als doel levenswijsheden of moraliteiten over te dragen. Die lessen beperken zich niet tot vroegen maar zijn ook vandaag de dag nog steeds toepasbaar. Welke les wordt ons hier geleerd?

Meepraten

Volgens mij is de kernboodschap dat we uit angst vaak meepraten met hen die enige vorm van macht over ons hebben. Waarom? Ik denk uit angst voor afwijzing of conflict. Het resultaat is dat de ander voor gek loopt terwijl we dat hadden kunnen voorkomen. Laten we dit eens vertalen naar de dagelijkse praktijd van de gemiddelde IT-er.

We zijn bijna zover

Je komt enthousiast binnen bij je klant. Een nieuw project staat in de startblokken en tijdens een eerste bijeenkomst word je bijgepraat over de status van het project. "Wij zijn bijna zover dat we echt kunnen gaan rollen. Nog een paar technische details invullen en dan kunnen we echt aan de slag." De glunderende projectleider heeft er zin in. Met de nieuwe mensen die binnen zijn gehaald moet het toch gaan lukken?

Onoverkomelijkheden

De kleine technische details blijken in werkelijkheid grote onoverkomelijkheden waarbij we echt wel mogen spreken van een probleem in plaats van een uitdaging. De dappere IT-er informeert. "Hebben jullie nagedacht over systeem Y?" Als het antwoord is "Dat is volgens meneer X geen enkel probleem" dan weet je al snel hoe laat het is. Wel een probleem dus en dat uitrollen kunnen we voorlopig wel vergeten. We zien de projectleider al bijna in zijn blootje door het bedrijf paraderen.

Gewetensvraag

De gewetensvraag die je jezelf moet stellen is: wanneer ga je de keizer vertellen dat hij toch echt voornemens is in zijn adams- of evakostuum de straat op te gaan? Laat je het gebeuren of laat je je beroepseer spreken en ga je met hem of haar in gesprek? Niet als het kind dat en plein public de keizer te schande maakt, maar wel als adviseur: respectvol en eerlijk.

Eng

Zeker voor een beginnend professional is het best eng om dat gesprek aan te gaan. Maar het is wel je plicht, uiteindelijk zal je opdrachtgever je dankbaar zijn. Meestal althans, want hoewel de keizer in het sprookje uiteindelijk zijn dwaling inziet is dat in de praktijk niet altijd het geval. Je hebt het in ieder geval geprobeerd en je kunt jezelf nog steeds in de spiegel aankijken.

Hanteer als IT-professional dus het motto: De klant is koning, maak er geen keizer van!

Nieuwsbrief Aanmelden

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste trends en events.