Wouter Rodenburg - Mensen verbinden is mijn ding
Wouter Rodenburg, 30 jaar en woonachtig in Haren, kwam in februari in vaste dienst en werd van maart tot november meteen gedetacheerd bij UMCG om daar een coördinerende rol in een migratieproject te vervullen.
Hoe was dat, zo snel na je stage?
“Dat was een hele mooie en leuke ervaring. Ik kon snel mijn draai vinden en meteen doen waar ik goed in ben, namelijk mensen verbinden. In zo’n grote organisatie is het heel belangrijk dat je goed afstemt met de juiste mensen en ook snel kunt schakelen. Tijdens mijn opleiding tot IT-servicemanager had ik al gemerkt dat ik vrij snel de neiging heb om een leidende en verbindende rol te pakken, dus heel vreemd was het niet.”
Heeft het ook te maken met je ervaring in de autobranche?
“Dat denk ik zeker. Ik werkte eerder bij Century Volkswagen Groningen en had daar ook een rol als service adviseur. Het directe klantcontact en het helder krijgen van de vraag heb ik daar wel geleerd, alleen was dat niet specifiek op het gebied van ICT. Maar de IT heeft me wel altijd al getrokken dus daarom besloot ik me daarin verder te specialiseren met een opleiding en nu een baan bij EIC. Hier heb ik het gevoel dat ik echt op m’n plek zit.”
Het helder krijgen van de vraag, wat bedoel je daar precies mee?
“Je moet doorvragen en scherp krijgen waar het probleem of de behoefte zit. In de IT heb je te maken met aan de ene kant managers bij de opdrachtgever met een bepaald probleem of behoefte. Aan de andere kant heb je technici die snel in IT-oplossingen denken. Maar je moet eerst het echte probleem achterhalen. Dat doe je door dieper door te vragen en tegelijk mee te denken: ‘Waar is deze toepassing een oplossing voor?’”
Je bent dus eigenlijk de verbindende schakel?
“Klopt, dat ligt me wel. Ik voel me dan een soort spin in het web. Op dit moment zit ik op de servicedesk van EIC en ben ik bezig in samenwerking met de helpdesk om analyses en verbetervoorstellen aan te dragen voor klanten. Maar ik denk ook mee over nieuwe toepassingen waar we bij EIC mee bezig zijn.”
Nieuwe toepassingen zoals?
“We zijn bezig met een nieuwe dienstverlening op het gebied van samenwerking in een digitale omgeving. Iedereen kent natuurlijk Teams van Microsoft maar wij willen zo’n samenwerking naar een hoger niveau brengen, waarbij je veel nauwkeuriger af kunt stemmen over zaken als governance, beveiliging en toegang tot data.”
Interessant, wat is jouw rol?
"Mijn rol is om richting te geven: eerst helder krijgen welk probleem we oplossen en vervolgens zorgen dat de juiste randvoorwaarden aanwezig zijn om dit goed te organiseren. Ik geloof sterk in deze nieuwe vormen van samenwerking en zie ook veel kansen voor AI. Meedenken over hoe technologie écht waarde toevoegt – daar krijg ik energie van."